• 17 lutego, 2022
  • Redakcja
  • 0

Jednym z koszmarów każdego Administratora IT jest nagła utrata danych. Może się tak stać poprzez celowe działanie osób trzecich lub przypadek losowy. Do działań celowych można zaliczyć ataki cybernetyczne. Natomiast zjawiska losowe to awarie sprzętu i zasilania, pożary lub powodzie. Wielu właścicieli MŚP nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wielkie znaczenie ma usługa kopii zapasowej. Dopiero w newralgicznym momencie, mogą odczuć jej brak w swojej firmie.

Rekomendowany przez nas sposób na szybkie wznowienie funkcjonowania firmy po awarii – lub ataku cyberprzestępców, np. ransomware – jest wykorzystanie rozwiązań Disaster Recovery as a Service (DRaaS). Za koncepcją Disaster Recovery kryją się bowiem procesy, polityki i procedury związane z wznowieniem lub utrzymywaniem krytycznej infrastruktury IT.

DRaaS (ang. Disaster Recovery as a Service) zapewnia firmom opcję odzyskiwania danych po awarii. DraaS to pierwsza taka usługa, która obejmuje kompleksowo infrastrukturę produkcyjną (serwery i pamięci masowe). Wielką rolę odgrywa tutaj sprzęt i technologia chmury. Ten zgrany duet zminimalizuje przestój usług podczas odtwarzania zasobów po awarii.

Zalety DRaaS:

  • efektywność kosztowa,
  • łatwy zakupu,
  • krótszy czas przywrócenia przetwarzania (RTO/RPO),
  • szybszy powrót do trybu normalnej pracy,
  • ułatwione zarządzanie usługą.

Organizacje mogą same wybrać dostawcę usługi DraaS. Jednak trzeba mieć na uwadze fakt, że doświadczony zespół IT będzie wiedział na co zwrócić uwagę podpisując umowę z zewnętznym dostawcom.

DRP – Planowanie zarządzania kryzysowego

W ubiegłym roku było głośno o pożarze serwerów OVH w Strasburgu. OVH jest jednym z największych dostawców rozwiązań chmurowych w Europie, a płonąca serwerownia obsługiwała tysiące serwerów firm pochodzących z różnych stron świata (w tym z Polski). Zgłoszeniom o niedziałających stronach, sklepach, usługach nie było końca. Firma wydała oświadczenie w którym radziła swoim klientom, aby wdrożyli planowanie zarządzania kryzysowego DRP (ang. Disaster Recovery Plans). Jak jednak się okazało wiele firm nie było przygotowanych na taki scenariusz. Co jest błędem, bo powinno to być częścią ich strategii zachowania ciągłości biznesowej.

Wdrożenie rozwiązania DraaS jest kluczowym elementem i powinno zostać wdrożone w każdej organizacji, aby uniknąć sytuacji w której utrata danych wiąże się z poważnymi konsekwencjami biznesowymi.